På Norgesuniversitetets nettsider fant jeg en artikkel som var interresant for personer som ønsker å vurdere blogg som læringsredskap
Der ble det presentert erfaringene og lærdommene fra et blogg-prosjekt. Prosjektet resultert i ti kriterier for å bruke blogg i undervisningssammenheng.
Her fant jeg svar på noen av de spørsmålene jeg hadde.
Her kommer disse ti kriteriene:
1. Ta hensyn til fagets egenart og still spørsmål om blogg er godt egnet for å fremme det som særmerker faget.2. Tenk gjennom hvordan bruk av blogg kan støtte opp under fagets læringsmål.
3. Tenkt klar struktur - sett klare mål og delmål for hvorfor blogg kan brukes.
4. Utform oppgaver og arbeidskrav som oppmuntrer til refleksjon, refleksiv læring og dialog, og på måter som forplikter studenter til å bruke blogg.
5. Legg vekt på å lage oppgaver og spørsmål som kobler og bruker studentenes erfaringer på tvers av læringskontekster slik at de opplever umiddelbar relevans.
6. Fra starten - tenk godt gjennom hvordan forankre bruk av blogg blant fagpersoner.
7. Diskuter med fagersonene hvilke roller de skal ha i bloggen og vær tydelig på hvorfor.
8. Driv engasjert opplæring av lærere og studenter på hva blogg kan - og ikke kan - brukes til
9. Ta hensyn til hvordan studentene hverdagsliv; familie, jobb og andre forpliktelser, kan få stor betydning for aktiv deltakelse.
10. som utvikler og tilbyder av studier og kurs - vær eksemplets makt og vær aktiv i bloggingen. (http://norgesuniversitetet.no/node/6015)
Gode svar på dine undringer om bruk av blogg - så langt. Kanskje er ikka alt fullt ut overskuelig før man har skaffet seg blogge-erfaring selv. Etterhvert gir de 10 kriteriene over mer og mer mening. Grethe lenker til en video der en erfaren underviser og "blogge-lærer" deler sine erfaringer. Se http://www.virclass.net/eped/index.php?action=static&id=29
SvarSlettHåper å få mer erfaring i blogging etter hvert. Vil da være interresant å gå tilbake til disse 10 kriteriene :)
SvarSlett