mandag 7. april 2014

Utforsking av programvare for å lage gode oversiktlige tankekart

Har prøvd ut ulike programvarer for å kunne lage et tankekart. X-mind, Mindomo osv. Opplever at begge er hensiktsmessig og kan gi et oversiktlig bilde av den samlede kunnskap. Har ideer om å få studentene til å bruke tankekart for å systematisere, visualisere og relatere deres kunnskap. Har prøvd ut disse programvarene og ser at det tar tid før man kommer skikkelig inn i denne måten å jobbe på når vi skal tilegne oss informasjon. Studentene er i dag vant til å gå på forelesning, gjøre notater og lese faglitteratur. Mange vil nok mene at det å lage tankekart vil komme i tillegg til alt det andre man har av oppgaver. Jeg mener at man tidlig i et studie må lærer studentene hvordan man kan lære. (Studieteknikk) Og her mener jeg vi må få inn øvelser knyttet til det å lage tankekart. Programvaren må være tilgjengelig, og studentene må få en forståelse for hensikten, hvordan vi kan lære ved å visualisere.

Her følger en instruksjonsvideo for Creaza Mindomo






 







Erfaring med bruk av LMS Fronter

Har over mange år brukt Fronter som LMS. Har opplevd en stor utvikling av Fronters layout og brukervennlighet de siste årene. Det skyldes nok et tett samarbeide mellom Universitetet i Nordland og Fronter for å få den til å fungere hensiktsmessig. Over mange år har nok fronter fungert som en arena der studenter henter ut informasjon og kunnskap, og leverer inn oppgaver. Potensialet er nok betydelig større.
Jeg har opplevd at lærerne  etterhvert har oppdaget hvilke pedagogiske muligheter som ligger i Fronter.
Jeg har i et prosjekt vært med på å fått studentene som er i praksis til å skrive refleksjonsnotater og gi hverandre respons på fronter. På denne måten blir Fronter mer levende og brukt. For sykepleiestudenter er refleksjon sentral for å utvikle seg faglig. Gjennom refleksjon kan man oppdage ting en tidligere ikke var klar over, noe som kan gi ny innsikt og føre oss inn i et landskap vi ikke visste fantes. Dersom studentene er alene som student i sin hjemkommune, får de allikavel reflektert over sine opplevelser med medstudenter på fronter.

Forum har og sin verdi. I tillegg til å stille og svare på spørsmål, har vi og prøvd å få til faglige diskusjoner her. Vi har nok en stor konkurrent i Facebook. I dag opplever vi at studentene lager egne facebook sider, som de bruker i stedet for forum på fronter. Facebook er nok mer tilgjengelig, og man får varsler når nye innlegg kommer.Men dette er ikke helt uproblematisk da ikke alle studentene er aktive på facebook. Enkelte studenter vil da falle utenfor i diskusjonene. Bruk av Facebook på denne måten fører nok til at Fronter blir mindre brukt.
Jeg tror at Fronter har mange muligheter, utfordringene ligger i å se de ulike mulighetene, og forstå læringsverdien. Man lærer med fronter ikke av.