mandag 7. april 2014

Utforsking av programvare for å lage gode oversiktlige tankekart

Har prøvd ut ulike programvarer for å kunne lage et tankekart. X-mind, Mindomo osv. Opplever at begge er hensiktsmessig og kan gi et oversiktlig bilde av den samlede kunnskap. Har ideer om å få studentene til å bruke tankekart for å systematisere, visualisere og relatere deres kunnskap. Har prøvd ut disse programvarene og ser at det tar tid før man kommer skikkelig inn i denne måten å jobbe på når vi skal tilegne oss informasjon. Studentene er i dag vant til å gå på forelesning, gjøre notater og lese faglitteratur. Mange vil nok mene at det å lage tankekart vil komme i tillegg til alt det andre man har av oppgaver. Jeg mener at man tidlig i et studie må lærer studentene hvordan man kan lære. (Studieteknikk) Og her mener jeg vi må få inn øvelser knyttet til det å lage tankekart. Programvaren må være tilgjengelig, og studentene må få en forståelse for hensikten, hvordan vi kan lære ved å visualisere.

Her følger en instruksjonsvideo for Creaza Mindomo






 







2 kommentarer:

  1. Jeg følger deg i dine spekulasjoner. Tankekart bør kunne bli et verktøy for å strukturere fagstoff/oppgaver/prosjekt og dermed bidra til både å rasjonalisere og kvalitetsutvikle læringsarbeidet. Ikke mer, men mer målrettet arbeid for mer og bedre læring. Den oversiktlighet og visualisering som arbeidet med et (godt) tankekart fører frem til, vil kunne være forløsende klargjørende for den videre læringsinnsats. Tankekart kan også brukes til å gjøre opp status. Hvor er vi må? Hva må vi gjøre/jobbe med videre?

    SvarSlett
  2. Har brukt tankekart i min undervisning. Opplever at studentene synes det er en oversiktlig måte å presentere pensum på. Jobben vår ligger i det å introdusere tankekart til studentene, slik at de ser nytten:)

    SvarSlett