mandag 7. april 2014

Erfaring med bruk av LMS Fronter

Har over mange år brukt Fronter som LMS. Har opplevd en stor utvikling av Fronters layout og brukervennlighet de siste årene. Det skyldes nok et tett samarbeide mellom Universitetet i Nordland og Fronter for å få den til å fungere hensiktsmessig. Over mange år har nok fronter fungert som en arena der studenter henter ut informasjon og kunnskap, og leverer inn oppgaver. Potensialet er nok betydelig større.
Jeg har opplevd at lærerne  etterhvert har oppdaget hvilke pedagogiske muligheter som ligger i Fronter.
Jeg har i et prosjekt vært med på å fått studentene som er i praksis til å skrive refleksjonsnotater og gi hverandre respons på fronter. På denne måten blir Fronter mer levende og brukt. For sykepleiestudenter er refleksjon sentral for å utvikle seg faglig. Gjennom refleksjon kan man oppdage ting en tidligere ikke var klar over, noe som kan gi ny innsikt og føre oss inn i et landskap vi ikke visste fantes. Dersom studentene er alene som student i sin hjemkommune, får de allikavel reflektert over sine opplevelser med medstudenter på fronter.

Forum har og sin verdi. I tillegg til å stille og svare på spørsmål, har vi og prøvd å få til faglige diskusjoner her. Vi har nok en stor konkurrent i Facebook. I dag opplever vi at studentene lager egne facebook sider, som de bruker i stedet for forum på fronter. Facebook er nok mer tilgjengelig, og man får varsler når nye innlegg kommer.Men dette er ikke helt uproblematisk da ikke alle studentene er aktive på facebook. Enkelte studenter vil da falle utenfor i diskusjonene. Bruk av Facebook på denne måten fører nok til at Fronter blir mindre brukt.
Jeg tror at Fronter har mange muligheter, utfordringene ligger i å se de ulike mulighetene, og forstå læringsverdien. Man lærer med fronter ikke av.


2 kommentarer:

  1. Godt å lese om positive erfaringer med Fronter. Det er nok mest læreren og tilrettelegginga det kommer an på. Hva slags verktøy/funksjon brukte/bruker du/dere til skriving av refleksjoner med kommentarer?

    Konkurransen fra Facebook (og andre) må vi utstå. Vi nå nok leve med begge/ulike plattformer som delvis utfyller hverandre, delvis overlapper og dermed gir merarbeid. Utfordringa blir å lære seg å bruke de forskjellige plattformene der hver enkelt har sin styrke slik at bruken oppleves relevant både faglig og praktisk.

    SvarSlett
  2. Vi brukte diskusjonsforum. Vil vel si at vi har delte erfaringer med dette, men det fungerte. Når det gjerlder facebook så er jeg inforstått med at vi må leve med den. Men vi lærerne kan jo bestemme hvor informasjons/diskusjon skal foregå med oss :)

    SvarSlett